עונש קל לבן 59 שגידל 7 צמחי קנאביס בחצר

הנאשם ביקש התחשבות והסביר שהקנאביס מאפשר לו לטפל באמו חולת האלצהיימר בסבלנות וברוגע, אך המדינה התעקשה על מאסר בפועל. בית המשפט העדיף ללכת לקראתו למרות הצהרתו הנחרצת כי ימשיך לעשן.

בית משפט השלום בקריית גת הטיל לאחרונה עונש קל של מאסר על תנאי, פסילת רישיון ל-3 חודשים וקנס של 750 שקל על גבר כבן 59 שגידל בביתו 7 שתילים של קנאביס.

השופטת נועה חקלאי דחתה את המלצת שירות המבחן לעונש של עבודות שירות משום שהנאשם לא גילה נכונות להימנע משימוש בקנאביס, וקבעה כי היא מעדיפה להתחשב בנסיבות האישיות של הנאשם שמטפל בגפו באמו חולת האלצהיימר.

השופטת נועה חקלאי
השופטת נועה חקלאי

במרץ 2018 גיבשה המדינה הסדר טיעון שלפיו הנאשם יודה שגידל בחצר ביתו שבעה שתילים של קנאביס והחזיק בביתו קצת יותר מגרם לצריכה עצמית.

הוסכם שהנאשם יישלח לשירות המבחן לצורך קבלת תסקיר ואם הוא יהיה חיובי המדינה תעתור למאסר על תנאי ושל”צ. אם יהיה שלילי הודיעה המדינה כי תדרוש מאסר בעבודות שירות ועונשים נלווים של פסילת רישיון, קנס ועוד.

התסקיר הוגש כחצי שנה לאחר מכן ולא היה חיובי במיוחד. מצד אחד צוין כי הנאשם, המטפל לבדו באם קשישה וחולה, גידל את הסם לצריכה עצמית ומשתמש בו לצורכי הרגעה. מצד שני הובהר כי הנאשם לא מעוניין להפסיק להשתמש בסם ולכן הומלץ כי יישלח לעבודות שירות.

הסניגור ביקש לעומת זאת להתחשב בכך שבכתב האישום לא צוין מה משקל השתילים כך שיש להתייחס לעבירה כולה כצריכה עצמית. עוד צוין כי מדיניות הענישה בנוגע לקנאביס התרככה, ויש לתת משקל לנסיבות האישיות של הנאשם – שמנסה היום להשיג רישיון לקנאביס רפואי.

הסניגור ביקש לפיכך שבית המשפט יסתפק במאסר על תנאי מבלי לפסול לנאשם את הרישיון, לו הוא זקוק כדי להסיע את אמו לטיפולים. הנאשם עצמו ציין כי הוא היחיד שמטפל באמו החולה והוא משתמש בקנאביס כתחליף לתרופות הרגעה כימיות.

השופטת חקלאי ציינה בפסק הדין כי מעשי הנאשם עומדים על הרף הנמוך של עבירות הסמים בהתחשב בכך שכמות השתילים לא ידועה והגידול לא נעשה בתחכום ובעיקרון נועד לצריכה עצמית.

בהתאם לענישה הנוהגת במקרים דומים העמידה השופטת את מתחם הענישה ההולם על טווח שבין מאסר על תנאי לבין שנת מאסר בפועל, ובהתחשב בנסיבות האישיות של הנאשם, החליטה שעונשו יהיה בצד הנמוך של המתחם.

בין הנסיבות שהובילו לעונש הקל מנתה השופטת את לקיחת האחריות מצד הנאשם, שהודה במעשיו בהזדמנות הראשונה, את קשיי חייו לנוכח מצבה של אמו ואת העובדה שמזה כעשור אין לחובתו הרשעה פלילית.

בהתחשב באלה השופטת קבעה כי אין מקום לגזור על הנאשם מאסר בפועל, גם לא בעבודות שירות. עונשו הועמד לפיכך על מאסר על תנאי למשך 5 חודשים על עבירת הגידול וחודש תנאי על הצריכה העצמית.

עם זאת, ומאחר שהנאשם לא גילה נכונות להפסיק את השימוש בסם, השופטת החליטה בכל זאת לפסול את רישיונו אך לתקופה קצרה של 3 חודשים בלבד ולצד זאת לגזור עליו גם 6 חודשי פסילה על תנאי.

בנוסף, חויב הנאשם בקנס של 750 שקל ובחתימה על התחייבות של 3,000 שקל להימנע מביצוע עבירה דומה.

השופטת חקלאי שחררה לפני חמישה חודשים ללא הרשעה עורך דין שנתפס עם 159 גרם קנאביס ברכב.

הכותב הוא עו”ד מיכאל כרמל העוסק בפלילים ולא ייצג בתיק.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר